Szúrja krija

Ezt a kriját a szúrja/nap energiájáról nevezték el. Ha sok a napenergiád, nem fázol meg, és energikus, kifejező, nyitott és lelkes vagy. Ez a megtisztulás energiája. Gátolja a hízást, segíti az emésztést. Az elmét világos, elemzőképes és tevékenység-orientált állapotban tartja. A gyakorlatokkal módszeresen serkenthető a pozitív prána erő és maga a kundalíni energia is. Ezt a gyakorlatot ajánlatos időnként beépíteni a reggeli szádanába, hogy erősítse a testet és sok különféle feladatra való összpontosítást tegyen lehetővé.

1)Légzés a jobb orrlyukon keresztül: Ülj könnyű ülésben, egyenes derékkal. A jobb kezed helyezd a térdedre gián mudrában. Zárd le a bal orrlyukad a bal kezed hüvelykujjával. A többi ujj egyenesen felfelé néz. Kezdj hosszú, mély, erőteljes légzést a jobb orrlyukadon keresztül ki és be. Folytasd ezt 3 – 5 percig. Vegyél levegőt és lazíts.

Ez a gyakorlat a „nap lélegzetét” vonzza, és tiszta, összpontosított elmét biztosít.

2) Szat krija: Sarokülésben nyújtsd a két karod a fej fölé, a tenyerek egymás felé néznek. Kulcsold az ujjaid, kivéve a mutatóujjakat, melyek felfelé mutatnak. Férfiak a jobb, nők a bal hüvelykujjukat helyezik rá a másikra. Zengesd a Szat Nám mantrát, hangsúlyosan, egyenletes ritmusban, a Szat szót a köldökből kilökve zengesd, és húzd a köldököt és a rekeszizmot be és fel. A Nám alatt teljesen lazítsd el a köldökpontot.  Összpontosíts a harmadik szemre. Folytasd 3 percig.  Ezután lélegezz be, tartsd vissza a lélegzeted, zárd a mulabandát, azaz gyökérzárat, és képzeld el, ahogy az energia a köldökpontból kisugározva végigkering az egész testedben. Lazíts. Ismételd meg a gyakorlatot újabb 3 percig. Ezután vegyél mély levegőt, zárd a mulabandát, és gondolatban húzd fel az összes energiát az ujjhegyeidbe. Lazíts.

Ez a gyakorlat felszabadítja a köldökpontnál tárolt energiát.

3) Medence lapátolás: Könnyű ülésben ragadd meg a sípcsontokat. Belégzés közben nyújtsd előre a gerincet és emeld meg kicsit az áll irányába a mellkast, kilégzésre pedig gömbölyítsd a hátad. A fejed tartsd egy szinten mozgás közben. Minden belégzéskor rezgesd csendben magadban a Szat mantrát, kilégzéskor pedig a Nám mantrát. Minden kilégzéskor zárd a mulabandát. Végezd folyamatosan mély légzésekkel 108-szor. Ezután lélegezz be, tartsd vissza egy kis ideig a levegőt, teljesen egyenes derékkal. Engedd ki a levegőt. Lazíts.

Ez a gyakorlat továbbítja a felszabadult kundalíni energiát a gerinc mentén, és elősegíti a rugalmasságát.

4) Békapóz: Állj lábujjhegyre, a sarkak a talajról .felemelve összeérnek, támaszkodj a térded között az ujjaidon a talajra és emeld fel a fejed.  Vegyél nagy levegőt, emeld magasra az üleped. Közelítsd a homlokod a térdedhez, és tartsd a sarkad távol a talajtól. Fújd ki a levegőt és ülj vissza a kiinduló guggoló helyzetbe, nézz előre. Folytasd mélyen lélegezve, végezd el 26-szor.  Állj fel és vegyél mély levegőt, majd lazíts guggolva.

Ez a gyakorlat átalakítja a szexuális energiát

5) Fejforgatás: Sarokülésben tedd a kezed csípőre. Nagyon egyenes derékkal vegyél mély levegőt és fordítsd a fejed balra. Gondolatban rezgesd a Szat szót. Fújd ki teljesen a levegőt, miközben jobbra fordítod a fejed, és rezgesd magadban a Nám szót. Folytasd be- és kilégzéssel 3 percig. Lélegezz be a fejedet egyenesen előre tartva. Lazíts.

Ez a gyakorlat megnyitja a torok csakrát, serkenti a fej felé a véráramlást, valamint a pajzsmirigy és a mellékpajzsmirigy működését. 

6) Gerinchajlítás: Könnyű ülésben fogd meg a vállad, ujjaid nézzenek előre és hüvelykujjad hátra. A felkar és a könyök párhuzamos a talajjal. Lélegezz be, miközben balra hajolsz, és lélegezz ki miközben jobbra hajolsz. Folytasd ezt a lengő mozgást mély lélegzetvétellel 3 percig. Ezután vegyél levegőt egyenes ülő helyzetben. Lazíts.

Ez a gyakorlat rugalmassá teszi a gerincet, a test teljes felületén elosztja az energiát és kiegyensúlyozza a mágneses mezőt

7) Meditáció. Ülj tökéletes meditációs pózban, egyenes gerinccel. Teljes figyelmedet irányítsd a harmadik szemre. Húzd

be a köldökpontot, tartsd így, zárd a mulabandát. Figyeld a légzésed. Belégzéskor figyeld magadban a csendes Szat és kilégzéskor a csendes Nám szót.  Végezd 6 percig vagy tovább.

Ezáltal mély, öngyógyító meditációba juthatsz. 

Ez a gyakorlatsor a “Sadhana Guideline” című könyvben szerepel 

A kriját letöltheted pdf-ben innen.

Kellemes gyakorlást!